DUYURU⚡ 2026 KPSS & YKS Yeni Nesil Çıkmış Sorular ve Deneme Sınavları Eklendi!İncele
dguy DENEMESİ• 2026 Müfredatı

DGUY DGUY Vergi Hukuku - 3. Konu: Gelir Vergisi Kanunu (GVK)

Ders: Vergi Hukuku & TVSSoru Sayısı: 20
30:00
1
Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)
Soru 1 / 20
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'na göre aşağıdakilerden hangisi gelirin unsurlarından biri değildir?
📢 Reklam AlanıAD_TEST_BOTTOM

Sınav Soru Altı Reklam Alanı

Soru kartının altında, cevap şıklarından izole güvenli yatay alan.

Format: 728x90 Horizontal
📢 Reklam AlanıAD_TEST_SOLVER_SIDEBAR

Sınav Sağ Panel Reklam Alanı

Soru çözme esnasında sağ kolonda soru navigasyonunun hemen üstünde yer alır.

Format: 300x250 Rectangle

Soru Navigasyonu

0/20 Cevaplandı
İşaretlendi Aktif Boş
DGUY Müfredat ve Çözüm Rehberi

DGUY Vergi Hukuku - 3. Konu: Gelir Vergisi Kanunu (GVK) – Soru Bankası & Detaylı Çözümleri

Bu test, 2026 DGUY Vergi Hukuku & TVS müfredatı kapsamında Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı) konusundaki bilgilerinizi ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. Toplam 20 özgün soru ve adım adım açıklamalı çözümünü görmek için tıklayın.

Soruları & Çözümleri Aç (20)
#1

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'na göre aşağıdakilerden hangisi gelirin unsurlarından biri değildir?
A
Kurumlar Vergisine Tabi Kurum Kazancı
B
Ticarî Kazanç
C
Ziraî Kazanç
D
Gayrimenkul Sermaye İradı (GMSİ)
E
Diğer Kazanç ve İratlar
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 2: Gelire giren kazanç ve iratlar şunlardır: 1- Ticarî kazançlar, 2- Ziraî kazançlar, 3- Ücretler, 4- Serbest meslek kazançları, 5- Gayrimenkul sermaye iratları, 6- Menkul sermaye iratları, 7- Diğer kazanç ve iratlar (Değer artışı ve Arızi kazançlar). Kurum kazancı GVK unsuru değil, KVK konusudur.
#2

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 3 ve 4 uyarınca 'Tam Mükellefiyet' esaslarına tabi olanlar aşağıdakilerden hangisinde eksiksiz belirtilmiştir?
A
İkametgahı Türkiye'de bulunanlar veya bir takvim yılında Türkiye'de devamlı 6 aydan fazla oturanlar
B
Yalnızca Türkiye'de gayrimenkulü olan yabancı ülke vatandaşları
C
Türkiye'de 1 ay tatil yapan turistler
D
Merkezi Londra'da olan ve Türkiye'de sadece şubesi bulunan yabancı şirketler
E
Yalnızca TBMM üyeleri ve kamu görevlileri
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 3: Türkiye'de yerleşmiş olanlar ile resmi daire ve müesseselere veya merkezi Türkiye'de bulunan teşekküllere bağlı olup memuriyeti dolayısıyla yabancı memlekette oturan Türk vatandaşları tam mükellef olup, Türkiye içinde ve dışında elde ettikleri kazanç ve iratların tamamı üzerinden vergilendirilirler.
#3

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Belli bir mesleki bilgiye veya ihtisasa dayanarak şahsi sorumluluk altında kendi nam ve hesabına yapılan faaliyetten doğan kazanç hangi gelir unsurudur?
A
Serbest meslek kazancı
B
Ticarî kazanç
C
Ücret
D
Menkul sermaye iradı
E
Gayrimenkul sermaye iradı
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 65: Serbest meslek faaliyeti; sermayeden ziyade şahsi mesaiye, ilmi veya mesleki bilgiye veya ihtisasa dayanan ve ticari mahiyette olmayan işlerin işverene tabi olmaksızın şahsi sorumluluk altında kendi nam ve hesabına yapılmasıdır (Avukat, Doktor, Mali Müşavir vb.).
#4

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 74 uyarınca gayrimenkul sermaye iradı elde eden mükelleflerin 'götürü gider' yöntemini seçmeleri halinde hasılattan indirebilecekleri kanuni oran yüzde kaçtır?
A
%15
B
%25
C
%50
D
%5
E
%30
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 74 uyarınca mükellefler (hakları kiraya verenler hariç) diledikleri takdirde safi iratlarının tespitinde gerçek giderlere karşılık olmak üzere hasılatlarının %15'ini götürü gider olarak indirebilirler.
#5

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Gayrimenkullerin iktisap (satın alma) tarihinden başlayarak kaç yıl içinde elden çıkarılmasından doğan kazançlar 'Değer Artışı Kazancı' olarak vergilendirilir?
A
5 yıl
B
1 yıl
C
2 yıl
D
10 yıl
E
20 yıl
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK Mükerrer m. 80/6 uyarınca gayrimenkullerin ve hakların iktisap tarihinden başlayarak 5 yıl içinde elden çıkarılmasından doğan kazançlar değer artışı kazancıdır. 5 yıldan sonra elden çıkarılırsa vergiye tabi değildir (ivazsız intikaller hariç).
#6

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Miras (veraset) veya bağış yoluyla karşılıksız (ivazsız) olarak iktisap edilen gayrimenkulün elden çıkarılmasından sağlanan kazancın vergisel durumu nedir?
A
İvazsız iktisap edildiği için değer artışı kazancı sayılmaz ve gelir vergisine tabi değildir.
B
Her halükarda %40 oranında kurumlar vergisi kesilir.
C
Ticari kazanç sayılarak bilanço esasına göre defter tutulur.
D
Arızi kazanç olarak vergi dairesince re'sen tarh edilir.
E
Gayrimenkul sermaye iradı olarak beyan edilir.
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK Mükerrer m. 80/6 parantez içi hüküm: İvazsız olarak (miras veya hibe) iktisap edilen gayrimenkullerin elden çıkarılmasından doğan kazançlar değer artış kazancı sayılmaz ve gelir vergisinden muaftır.
#7

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 94 uyarınca yapılan 'vergi tevkifatı' (stopaj) mekanizmasının hukuki ve mali niteliği nedir?
A
Gelirin istihkak sahibine ödenmesi anında kaynaktan kesilerek vergi dairesine yatırılmasıdır.
B
Vergi mahkemesince mükellefin mallarına el konulması işlemidir.
C
Yıllık gelir vergisi beyannamesinde hesaplanan verginin 12 taksite bölünmesidir.
D
Mükellefin gider belgelerini vergi dairesine elden teslim etmesidir.
E
Belediyelerin ilan ve reklam vergisi toplama yetkisidir.
Adım Adım Çözüm Analizi:
Vergi tevkifatı; istihkak sahiplerine ödeme yapan vergi sorumlularının, kanunda belirtilen oranlardaki vergiyi ödeme anında kaynaktan keserek mükellef adına vergi dairesine yatırmasıdır. Gelirin kaynağında güvenlik içinde tahsilini sağlar.
#8

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK'ya göre yıllık gelir vergisi beyannamesi kural olarak hangi ayın sonuna kadar verilir ve taksitleri ne zaman ödenir?
A
İzleyen yılın Mart ayı sonuna kadar verilir; Mart ve Temmuz aylarında 2 taksitte ödenir.
B
İzleyen yılın Ocak ayı sonuna kadar verilir; defaten ödenir.
C
Nisan ayı sonuna kadar verilir; Nisan ve Ekim aylarında ödenir.
D
Haziran ayı sonuna kadar verilir; 3 eşit taksitte ödenir.
E
Aralık ayı başında verilir; izleyen yılın sonunda ödenir.
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 92 ve 117: Bir takvim yılına ait beyanname izleyen yılın Mart ayının sonuna kadar verilir. Hesaplanan vergi Mart ve Temmuz aylarında olmak üzere iki eşit taksitte ödenir.
#9

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Ticari kazancın bilanço esasına göre tespitinde 'öz sermaye kıyaslaması' formülü aşağıdakilerden hangisidir?
A
Dönem Sonu Öz Sermaye - Dönem Başı Öz Sermaye + Çekilen Değerler - İlave Edilen Değerler
B
Toplam Aktifler - Toplam Dönen Varlıklar
C
Brüt Satış Kârı + Gelecek Aylara Ait Giderler
D
Dönem Başı Kasa + Banka Mevduatı - Kısa Vadeli Borçlar
E
Ödenmiş Sermaye x Yıllık Reeskont Oranı
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 38: Bilanço esasına göre ticari kazanç, teşebbüsteki öz sermayenin hesap dönemi sonundaki ve başındaki değerleri arasındaki müspet farktır. Dönem içinde işletmeden çekilen değerler eklenir, işletmeye sokulan değerler indirilir.
#10

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 40 uyarınca ticari kazancın safi tutarının tespitinde indirilemeyecek (KKEG) olan harcama hangisidir?
A
İşletme sahibinin kendisine ve eşine ödediği aylık ücretler ve sermaye faizleri
B
Ticari kazancın elde edilmesi ve idamesi için yapılan genel giderler
C
İşyerinde çalışan işçilerin iaşe, ibate ve tedavi giderleri
D
İşletmeye dahil gayrimenkul ve taşıtların amortisman payları
E
İşle ilgili ödenen ayni ve maktu vergi, resim ve harçlar
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 41: Teşebbüs sahibi ile eşinin ve çocuklarının işletmeden çektikleri paralar veya aynen aldıkları sair değerler, işletme sahibinin kendisine, eşine, küçük çocuklarına bağlanan aylıklar ve ödenen faizler indirilemez (KKEG).
#11

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 70 kapsamında aşağıdakilerden hangisinden elde edilen gelir 'Gayrimenkul Sermaye İradı' sayılmaz?
A
Bilanço esasına tabi ticari işletmenin aktifine kayıtlı gayrimenkulün kiralanması geliri
B
Şahsi mülkiyetteki konutun mesken olarak kiraya verilmesi
C
Şahsi mülkiyetteki dükkanın işyeri olarak kiraya verilmesi
D
Telif hakkı veya beratın sahibi veya kanuni mirasçıları dışındaki kimselerce kiralanması
E
Motorlu nakil vasıtalarının şahıslar tarafından kiraya verilmesi
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 70 gayrimenkul ve hakların kiraya verilmesini GMSİ sayar. Ancak tüccarların bilançolarına kayıtlı gayrimenkullerin kiraya verilmesinden doğan gelir ticari kazançtır; GMSİ sayılmaz.
#12

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Basit usulde vergilendirilen mükelleflerle ilgili aşağıdaki hükümlerden hangisi yürürlükteki kanuna göre doğrudur?
A
Basit usulde tespit olunan ticari kazançlar gelir vergisinden istisna edilmiştir.
B
Basit usuldeki mükellefler her ay KDV beyannamesi vermek zorundadır.
C
Basit usul mükellefleri yevmiye ve büyük defter tasdik ettirmek zorundadır.
D
Basit usul mükellefleri kurumlar vergisi mükellefi sayılır.
E
Basit usul mükellefleri amortisman ayıramaz ve gider pusulası düzenleyemez.
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK Mükerrer m. 20/A uyarınca basit usulde tespit olunan ticari kazançlar gelir vergisinden istisna edilmiştir. Bu mükellefler yıllık gelir vergisi beyannamesi vermezler.
#13

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK'ya göre 'Menkul Sermaye İradı' sayılan gelirler arasında aşağıdakilerden hangisi yer alır?
A
Bankalara yatırılan mevduat faizleri ve şirket ortaklarına dağıtılan kâr payları
B
Kendi arsası üzerine müteahhide bina yaptırıp satma kârı
C
Miras kalan tarlanın icar bedeli
D
Avukatın dava vekilliğinden elde ettiği vekalet ücreti
E
Fabrika işçisinin aldığı fazla mesai ücreti
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 75: Sahibinin ticari, zirai veya mesleki faaliyeti dışında nakdi sermaye veya para ile temsil edilen değerlerden müteşekkil sermaye dolayısıyla elde ettiği kâr payı, faiz, repo, mevduat faizi gibi iratlar menkul sermaye iradıdır.
#14

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Geçici vergi (GVK Mükerrer m. 120) hangi kazanç sahipleri tarafından üçer aylık dönemler halinde beyan edilip ödenir?
A
Ticari kazanç sahipleri ve serbest meslek erbabı
B
Sadece kamu kurumlarında çalışan memurlar
C
Sadece gayrimenkul sermaye iradı elde eden emekliler
D
Yalnızca tarımsal faaliyette bulunan küçük çiftçiler
E
Mevduat faizi geliri elde eden tüm bireysel tasarruf sahipleri
Adım Adım Çözüm Analizi:
Ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek erbabı cari vergilendirme döneminin gelir vergisine mahsup edilmek üzere geçici vergi öderler (ücret, GMSİ, MSİ ve zirai kazanç sahipleri geçici vergi ödemez).
#15

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 23 uyarınca çalışanlara ödenen ücretlerde asgari ücrete isabet eden kısmın vergilendirilmesi nasıl düzenlenmiştir?
A
Tüm çalışanların brüt asgari ücrete kadar olan ücretleri gelir vergisinden istisna edilmiştir.
B
Asgari ücrete %35 oranında sabit vergi tevkifatı uygulanır.
C
Asgari ücretliler her yıl Mart ayında şahsen beyanname verir.
D
Yalnızca sendikalı işçilerin asgari ücreti vergiden istisnadır.
E
Asgari ücret istisnası sadece kamu sektöründe geçerlidir.
Adım Adım Çözüm Analizi:
7349 sayılı Kanunla yapılan düzenleme ile hizmet erbabının ödemenin yapıldığı ayda geçerli olan asgari ücretin aylık brüt tutarından işçi SGK primi kesildikten sonra kalan net tutarına isabet eden ücret gelirleri gelir vergisinden istisna edilmiştir.
#16

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Zirai kazancın tespitinde 'işletme büyüklüğü ölçülerini' aşmayan çiftçilerin vergilendirilmesi nasıldır?
A
Tevkifat yoluyla vergilendirilirler, ayrıca beyanname vermezler.
B
Bilanço esasına göre çiftçi defteri tutmak zorundadırlar.
C
Yılda 4 defa geçici vergi beyannamesi verirler.
D
Kurumlar vergisi mükellefi sayılırlar.
E
Kazançları üzerinden peşin olarak %50 maktu harç öderler.
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 53 ve 54 uyarınca işletme büyüklüğü ölçülerini aşmayan çiftçilerin kazançları gelir vergisinden muaftır; sattıkları zirai mahsuller üzerinden alıcılar tarafından tevkifat (stopaj) yapılması nihai vergileme sayılır.
#17

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 89 uyarınca yıllık beyanname veren mükelleflerin beyan edilen gelirden indirebilecekleri bağış ve yardımlarla ilgili genel sınır nedir?
A
O yıla ait beyan edilen gelirin %5'ini (kalkınmada öncelikli yörelerde %10'unu) aşamaz.
B
Beyan edilen gelirin tamamı istisnasız indirilebilir.
C
Yıllık asgari ücretin brüt tutarı kadar indirilebilir.
D
İndirim yapılamaz, sadece gider yazılabilir.
E
Mükellefin geçmiş yıl zararlarının %50'si kadar indirilebilir.
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 89/4: Genel ve özel bütçeli kamu idarelerine, il özel idarelerine, belediyelere ve kamu yararına çalışan derneklere yapılan bağış ve yardımların beyan edilen gelirin %5'ini (kalkınmada öncelikli yörelerde %10'unu) aşmayan kısmı indirilebilir.
#18

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
GVK m. 82 uyarınca 'Arızi Kazanç' tanımına giren faaliyet aşağıdakilerden hangisidir?
A
Ticari veya mesleki bir muamelenin arızî olarak (devamlılık unsuru taşımadan) yapılmasından sağlanan kazanç
B
Fabrikada düzenli çalışan mühendisin aylık maaşı
C
Market işletmecisinin günlük gıda satış hasılatı
D
Devlet tahvilinden her 6 ayda bir tahsil edilen faiz
E
Kiraya verilen apartman dairesinin aylık kirası
Adım Adım Çözüm Analizi:
Devamlılık arz etmeyen, bir takvim yılında birden fazla yapılmayan veya mutad meslek haline getirilmeyen ticari veya serbest meslek faaliyetlerinden ya da gayrimenkullerin tahliyesi veya devri karşılığında alınan paralardan doğan kazançlar arızi kazançtır.
#19

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Gelir vergisi tarifesi (GVK m. 103) hangi vergi tarifesi türüne örnektir?
A
Dilimli artan oranlı (müterakki) tarife
B
Düz oranlı (nispi) sabit tarife
C
Azalan oranlı (degresif) tarife
D
Maktu (baş başına sabit tutarlı) tarife
E
Tersine artan oranlı tarife
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 103'te yer alan tarife dilim usulü artan oranlı (dilimli müterakki) vergi tarifesidir. Gelir dilimleri arttıkça uygulanan marjinal vergi oranı (%15'ten %40'a) kademeli olarak yükselir.
#20

Vergi Hukuku & TVS • Gelir Vergisi Kanunu (Ticarî, Ziraî, Ücret, Serbest Meslek ve Değer Artışı)

Doğru Cevap: A
Yıllık gelir vergisi beyannamesinde geçmiş yıllara ait mali zararların mahsubu en fazla kaç yıl geriye gidilerek yapılabilir?
A
Arka arkaya beş yıl içinde mahsup edilmeyen zarar bakiye tutarı düşülemez.
B
Sadece içinde bulunulan cari yılda mahsup edilir, devredilemez.
C
Sınırsız süreyle ömür boyu devredilebilir.
D
10 yıl boyunca devredilebilir.
E
Zarar mahsubu ancak şirket tasfiye olduğunda yapılabilir.
Adım Adım Çözüm Analizi:
GVK m. 88 uyarınca gelirin toplanmasında gelir unsurlarının bir kısmından doğan zararlar diğer unsurların kazançlarına mahsup edilir; mahsup edilemeyen zararlar ise 5 yıldan fazla nakledilemez (en çok 5 yıl).

İlgili DGUY Vergi Hukuku & TVS Testleri

Tümünü Gör